Banden zijn het raakvlak tussen auto en circuit en, naast de remmen, het belangrijkste aan de auto.
Bandentypes
Ik maak onderscheid tussen vier verschillende types banden die op een tracktool gebruikt kunnen worden:
- Gewone zomerbanden. De beste keuze bij nat wegdek en een redelijke keuze voor auto’s die hoofdzakelijk op de openbare weg gebruikt worden. Minder grip dan andere opties, maar ook voorspelbaarder aan de limiet. Voorbeelden: Continental PremiumContact 5, Michelin Pilot Sport 4, Pirelli P Zero, Bridgestone Turanza.
- Ultra High Performance banden. Dit zijn banden voor sportieve auto’s, vaak met een hogere snelheidsindex. Vaak ook vrij duur. Voorbeelden: Michelin Pilot Sport 4S, Pirelli P Zero Rosso, Bridgestone Potenza, Conti SportContact 6, Dunlop SP Sport Maxx.
- Wat ik “Track Day” banden zou noemen. Minder groeven, zachter compound. Veel meer grip op een droge weg, beduidend slechter op nat wegdek. Een goede keuze voor op het circuit. Voorbeelden: Michelin Pilot Cup 2, Pirelli Zero Corsa, Dunlop Sport Maxx Race 2.
- Semi-slicks. Deze hebben de absolute minimum hoeveelheid groeven (17%) en zijn nog zachter. Zeer veel grip droog, heel slecht als het nat is. Niet geschikt voor dagelijks gebruik. Voorbeelden: Dunlop Direzza, Pirelli Trofeo Race, Toyo Proxes R888. Bedoeld voor autosport en daarom vaak niet bij de gewone bandenhandel te verkrijgen.
Aanbevelingen
Ga voor een goed merk. Geen energiebesparende of run flat banden. Bij een auto die alleen op het circuit wordt gebruikt zou ik Track Day banden nemen, de rit naar het circuit is hiermee ook geen probleem. Bei dubbel gebruik is het zinvol twee sets banden en velgen te hebben – een set zomerbanden voor dagelijks gebruik en regen, en Track Day banden voor op een droog circuit. De semi-slicks zijn in mijn ogen alleen interessant voor wedstrijdgebruik waarbij ook toelating op de openbare weg vereist is, dus in de rallyesport. Op het circuit worden dan echte slicks gebruikt.