Toyota GT86/Subaru BRZ

Geschiedenis

Sportieve auto’s met achterwielaandrijving zijn niet nieuw voor Toyota. Het is begonnen met de 2000 GT, een gewilde klassieker waarin zelfs James Bond gereden heeft. Later waren er verschillende versies van Celica en Supra, en uiteraard de MR2 met middenmotor. Door de anime Initial D is ook de Corolla AE86 bekend geworden. Maar met de productiestop van Supra, Celica (al een tijdje met voorwielaandrijving) en MR2, en de focus op hybride auto’s, leek het alsof de dagen van de sportieve Toyota’s geteld waren.

2011 presenteerde Toyota echter de GT86, die gezamenlijk met Subaru (die dezelfde auto als BRZ gingen verkopen) was ontwikkeld. De Toyobaru werd enthousiast ontvangen en had de juiste ingrediënten: Motor voorin, achterwielaandrijving, laag zwaartepunt. De motor met 200pk is een van Subaru afkomstige viercilinder boxer, gekoppeld aan een manuele of automatische versnellingsbak met zes versnellingen. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat binnen 7,6s, de maximum snelheid is 220 km/u. Noch belangrijker, het gewicht ligt onder de 1.300kg. Af fabriek heeft de auto een Torsen sperdifferentieel. In 2017 kwam een facelift.

Pluspunten

  • Een van de lichtste achterwielaangedreven auto’s die je kunt kopen – 200kg tot 300kg lichter dan BMWs uit hetzelfde tijdperk
  • Vier stoelen, dak, fatsoenlijke kofferbak
  • Ongeblazen motor, voor turbohaters
  • Af fabriek met sperdif

Minpunten

  • Koppeldip in het middelste toerengebied
  • Zou makkelijk met meer vermogen overweg kunnen, maar dit is alleen door compressor/turbo ombouw te bereiken
  • Duur – aan het einde van de verkoop hier in NL was de GT86 met €60.000 twee keer zo duur als in Duitsland. Dit heeft ook invloed op de prijzen voor tweedehandse modellen. Je moet rekening houden met zo’n €20.000, en daarvoor koop je ook een (weliswaar oudere) Porsche Cayman.

Aanbevelingen

Vergeet de automaat. Toyota of Subaru is een kwestie van persoonlijke voorkeuren, de auto’s zijn vrijwel identiek. Nuttige upgrades zijn een spaghettispruitstuk, chiptuning voor meer koppel, en betere remmen.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *