Niets gaat boven met een echte auto op een echt circuit rijden, maar laten we eerlijk zijn: het onderhouden van en rijden met een tracktool is duur, en de meesten onder ons hebben geen circuit in hun achtertuin. Wat zijn de alternatieven als rijden op een echt circuit niet mogelijk is? Een computerspel is de beste optie. Dankzij de huidige rekenkracht en innovaties als het inmeten van circuits met laserscanners komt de huidige generatie racesimulaties aardig in de buurt van het echte rijden.
Stuurwiel
Als je lol wilt hebben met Sim Racing zijn toetsenbord en gamepad eigenlijk geen optie – een Force Feedback stuurwiel is een must. De drie belangrijke merken zijn Logitech, Thrustmaster en Fanatec. De meeste modellen zijn modulair opgebouwd zodat je verschillende stuurwielen, pedalen en shifters kunt combineren. Er zijn zelfs upgrades als handremmen en shiftlights, net als speciale stoelen en houders voor schermen – voor een complete set kun je makkelijk boven de € 1.000 uitgeven.
Als je niet zoveel geld beschikbaar hebt of Sim Racing eerst wilt proberen, is de Logitech Driving Force GT een goedkope optie. Dit stuur is tweedehands goed verkrijgbaar en zowel met de PC als met de Playstation 3/4 te gebruiken.
iRacing
iRacing is een beetje een synoniem voor Sim Racing. Een nadeel is het vrij dure abonnement dat hiervoor vereist is. Niet alleen zijn er maandelijkse kosten, ook voor nieuwe circuits en auto’s moet je betalen. Het is ook niet makkelijk – zelfs wanneer ik het idee had op de absolute limit te rijden was ik in eerste instantie nog steeds zo’n 10% trager dan de snelst coureurs. Oefenen is echt een must. Pluspunten zijn het grote aantal circuits en dat er ook op ovaalcircuits en losse ondergrond gereden kan worden. Proberen is eenvoudig mogelijk met een abonnement voor één maand. Het safety rating/iRating systeem is ongeëvenaard, als je tegen echte mensen wilt rijden, dan is iRacing nog steeds de beste keuze.
Assetto Corsa
Assetto Corsa voelt iets meer als een spel aan. Er zijn een heleboel straatauto’s beschikbaar en het is meer voor solospel gemaakt, inclusieve een carrièremodus. Er is een Sim Racing module die aan te raden is, als men tegen anderen wil racen. Op een tragere computer oogt AC iets beter dan iRacing. De uit laserscanning gemodelleerde circuits zien er realistisch uit en voelen ook zo aan. De rijfysica vind ik fijn – het verschil tussen straat- en raceauto is goed te voelen en het is makkelijk op de limiet te rijden met goed controleerbaar overstuur. De circuitkeuze is ietwat beperkt, ik mis vooral sommige klassieke uitdagende circuits in de VS en Engeland.
Project Cars 2
Project Cars 2 doet een aantal dingen goed. Er zijn veel auto’s en voldoende circuits. In de carrieremodus kies je een raceserie om mee te beginnen en groei je vanaf daar door. De rijfysica zijn een ander verhaal. Sommige auto’s zijn heel moeilijk op de limiet te rijden, omdat ze last hebben van plotselinge overstuur die niet te controleren is. En er is weinig sprake van lol als je in elke tweede bocht achterstevoren staat. Met een aantal achterwielaangedreven auto’s die ik heb geprobeerd was dit minder een probleem.
rFactor 2
rFactor 2 komt op mij op dit moment meer over als een bouwdoos en proeftuin voor ontwikkelaars dan een volwaardig spel. De interface is heel eenvoudig, het aantal auto’s en circuits is vrij beperkt. rFactor 2 oogt oké maar niet meer dan dat, in ieder geval niet op mijn laptop. De rijfysica voelen goed aan – minder als een spel dan bij Assetto Corsa, maar beter controleerbaar dan Project Cars 2. Een spel met potentiaal dat meer content nodig heeft.