Beginnen met iRacing

Na het testen van verschille Racing Sims werd mij duidelijk dat de wedstrijd tegen echte tegenstanders voor mij het meet belangrijk is. Daarom was iRacing de logische keuze voor mij. Ik wil hier een deel van mijn ervaringen en leerpunten delen. Mijn focus, en daarmee ook de focus van dit artikel, ligt bij Road Racing.

Lid worden

Op de iRacing Reddit pagina (die een goede plek is voor vragen) zijn kortingscodes voor nieuwe lidmaatschappen te vinden. De code voor 3 maanden voor $5 is een uitstekende manier om te beginnen. Het verlengen van een lidmaatschap is duurder. Je kunt je lidmaatschap laten verlopen om na een tijdje wachten korting te krijgen, en rondom Black Friday is er altijd korting. Vergeet niet het automatisch verlengen van je lidmaatschap uit te zetten.

Er zijn kortingscodes voor circuits en auto’s, je kunt echter korting krijgen door meerdere tegelijk te kopen. Je kunt de BTW besparen door via Paymentwall te betalen.

Rijden

De beste tip voor een Rookie is: geen ongelukken veroorzaken. Niet met andere auto’s (daar worden de andere coureurs niet blij van) en niet met het landschap, want dan a) wordt je laatste en b) gaat je Safety Rating omlaag. Dit is belangrijk gezien je Safety Rating 3.0 of hoger moet zijn om naar de volgende klasse gepromoveerd te worden.

  • Oefen eerste alleen, in Test Drive of Time Attack mode. Leer auto en circuits kennen. Gebruik de automatische koppeling en de sequentiële versnellingsbak.
  • Focus op een zuivere lijn i.p.v. snelheid. Consistent rijden en op het asfalt blijven is in het begin het belangrijkst.
  • Als dit goed gaat kun je aan een oefensessie met andere auto’s deelnemen. Laat snellere auto’s inhalen. Luister naar je spotter, blijf bijv. links als een auto rechts naast je is. Nu naar rechts trekken, ook al loopt daar de ideale lijn, leidt tot een ongeluk en levert je niets op.
  • Als het goed gaat met de auto, het circuit en andere auto’s om je heen, is het tijd voor de eerste wedstrijd. Let nog niet op de rondetijden, maar probeer de auto op het circuit te houden en ruimte te maken voor snellere auto’s. Als je de eerste ronde hebt overleeft maak je kans op een plek ergens in het midden en je Safety Rating te verbeteren. Gebruik de relatieve weergave (F3) om te kijken wie voor en achter je ligt en in welke ronde deze zijn. Mocht je van het circuit afgekomen zijn, rij dan niet weer het circuit op (en zeker niet op de ideale lijn) als je in de relatieve weergave ziet dat er iemand aan zit te komen.
  • Oefenen, oefenen, oefenen. Bekijk YouTube video’s van het circuit waarop je rijdt. Vergeet niet met Tab de Delta weergave aan te zetten om te zien waar je tijd wint en verliest.
  • Check je kijkhoek. De standaard kijkhoek is heel breed – goed voor het overzicht, maar zo is het moeilijk afstanden goed in te schatten. Met de Field of View Calculator kun je de juiste kijkhoek voor jouw schermbreedte en afstand berekenen.

De MX-5

Als Rookie kun je kiezen uit twee series, de Global MX-5 Cup en de Production Car Challenge. In allebei kun je het ND-model van de Mazda MX-5 rijden, een goede auto om mee te beginnen gezien ‘ie onderstuurd en vrij makkelijk te rijden is. Een paar richtlijnen voor het rijden hiermee:

  • Niet te laat schakelen. Bij het derde gele of eerste rode lampje is het tijd om omhoog te schakelen.
  • De MX-5 heeft weinig vermogen, je wilt dus zoveel mogelijk snelheid door de bochten meenemen. Als je snellere coureurs volgt of video’s kijkt zul je zien dat veel bochten van helemaal buiten worden genomen, om de grootst mogelijke straal te bereiken.
  • Geef niet te vroeg gas. Vooral na te vroeg remmen is de verleiding groot meteen weer gas te geven, waardoor gewicht naar achteren verplaatst, met onderstuur als gevolg. Dan moet je corrigeren en je banden worden te heet.
  • Probeer een hogere versnelling. Ben je bijna in de begrenzer bij het versnellen uit een bocht, probeer dan bijv. de derde i.p.v. de tweede versnelling. Minder omlaag schakelen voor de bocht houdt de auto stabieler, je snelheid door de bocht is waarschijnlijk iets hoger en je verliest geen tijd met omhoog schakelen na de bocht.
  • Leer Trail Braking, het remmen in de bocht. Vaak wordt geleerd om eerst te remmen en dan in te sturen, maar remmen bij het insturen heeft twee voordelen. Ten eerste kun je later remmen. Ten tweede verplaats je gewicht naar voren, wat helpt tegen onderstuur en het dus mogelijk maakt om harder door de bocht te gaan.
  • Rij smooth. Glijden kost tijd.

Na Rookie

Als je Safety Rating 3.00 of hoger is promoveer je direct naar de D-klasse. Hierdoor komen een heleboel nieuwe series beschikbaar:

  • Fanatec Global Challenge, met de Cadillac CTS-V en de Kia Optima. De CTS-V is gratis.
  • Ferrari GT3 Challenge.
  • Formula Renault 2.0 Championship.
  • Grand Touring Cup. De Pontiac Solstice is gratis en misschien al bekend vanuit de Production Car Challenge.
  • Spec Racer Ford Challenge. Der Spec Racer Ford is gratis. Dit is een auto die meer tot overstuur neigt, het helpt om de achterste stabilisatorstang op “Medium” te zetten.
  • GT3 Challenge.
  • Skip Barber Race series. De “Skippy” is een goede instap in de wereld van de formuleauto’s.

In al deze series wordt zowel op gratis als op betaalde circuits gereden. Als je nog geen geld aan circuits wilt besteden moet je wachten totdat er weer op een gratis circuit gereden wordt. Je kunt natuurlijk ook in de twee Rookie series blijven rijden, die als bijkomstig voordeel hebben dat er elk uur een race is.

 



Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *