Racen in Nederland

De overkoepelende organisatie voor autosport in Nederland is de KNAF, de Koninklijk Nederlandse Autosport Federatie. Onder de KNAF vallen alle facetten van de autosport – autocross, rallycross, rally’s, karting, en waar het hier om gaat – de rensport, racen dus. Deels onder de KNAF, deels onafhankelijk zijn er verschillende organisaties die zich bezighouden met het organiseren van races in verschillende klassen.

DNRT

Het Dutch National Racing Team organiseert races voor een groot aantal verschillende klassen. Eigenlijk zit er voor iedereen wat bij:

  • Tour, Sport en SuperSport, voor alle merken.
  • BMW E30 cup voor de E30 325i.
  • SLK cup voor de Mercedes-Benz 230 SLK.
  • BMW compact cup voor de E36 318ti compact, zowel de uitvoeringen met M42 1,8l motor (B18) als de M44 1,9l motor (B19.
  • Honda Civic cup (1992-2000).
  • Peugeot 206 GTi cup .
  • Westfield cup.
  • Mazda MaX-5 Cup, met de 1,6l NA MX-5.
  • Porsche 944, GT en Vrije Klasse.
  • Squadra Italia (Alfa Romeo).
  • Volvo 360 cup.

Mijn persoonlijke favoriet is de BMW compact cup. Voor het M42B18 model is een kit met alle benodigde onderdelen voor € 2.500 te koop en zijn verder praktisch geen wijzigingen toegestaan, waardoor het mogelijk is voor ong. € 5.000 een auto te kopen en op te bouwen. In de B19 klasse zijn meer wijzigingen toegestaan en de kosten daarom ook iets hoger.

De evenementen van DNRT vinden vooral op Zandvoort plaats, maar ook op de circuits van Assen en Zolder.

DRDO

De Dutch Race Driver Organisation organiseert races in een drietal klassen:

  • Standaard (tot 6,5 kg per pk)
  • M3 Cup (BMW M3 E46)
  • Specials (tot 3,75kg per pk)

Gereden wordt op Zandvoort, Assen en Spa. De meeste evenement vinden als “after-work” evenement laat op de middag/vroeg in de avond plaats.

ACNN

De Autosport Competitie Noord Nederland rijdt, zoals de naam doet vermoeden, hoofdzakelijk op Assen. Daarnaast vinden er ook races op de circuits van Meppen, Spa en Zandvoort plaats. De ACNN heeft de volgende klassen:

  • Peugeot 206 GTi cup.
  • Ooperon BMW cup, met de E36 325i.
  • PTC cup voor Peugeot 107/Toyota Aygo/Citroen C1.
  • Het DTC (Drents Touringcar Championship) voor snellere auto’s.
  • Zilhouette, een silhouette klasse met BMW Z4 uiterlijk op een buizenframe.
  • Avenger cup, Caterham-achtige lichte auto’s met vrijstaande wielen.

HARC

Voor de historische autosport kun je in Nederland bij de Historische Auto Ren Club terecht. In de volgende klassen worden races verreden:

  • HTGT, toerwagens en GTs van bouwjaar 1947 tot 1965.
  • GTTC, toerwagens en GTs van bouwjaar 1966 tot 1981.
  • HARC 82-90, toerwagens, GTs en cupracers bouwjaar 1982 tot 1990.
  • MG Competitions, voor MG en Austin Healey modellen.
  • Historic Monoposto Racing, voor oude formule auto’s.
  • Legendary Circuits, voor auto’s onder 2l motorinhoud tot 1971.

Gereden wordt o.a. in Zandvoort, Assen, Spa en op de Nürburgring.

Time Attack

Bij Dutch Time Attack gaat het niet om de directe strijd in een race, maar om het rijden van de snelste rondetijd. Gereden wordt op de circuits van Zandvoort en Assen. Er wordt in vijf verschillende klassen gereden. Een bijzonderheid is dat in de clubklasse geen rolkooi vereist is en dus met vrijwel iedere auto gereden kan worden.

Vergelijkbaar in opzet is Dutch Superlap. In 2019 wordt op de circuits van Zandvoort, Assen, Meppen en de Nürburgring gereden. Ook hier is in de clubklasse geen rolkooi vereist.

Autoslalom

In Duitsland is Autoslalom populair als instap in de wereld van de autosport. Hier in Nederland is het helaas minder populair. Wimedo organiseert meerdere wedstrijden per jaar op het Midland circuit Lelystad. Auto’s worden in drie groepen verdeeld (standaard, verbeterd, specials) en per groep in verschillende klassen op basis van motorinhoud – waarbij het in mijn ogen een beetje jammer is dat alles boven 1,6l motorinhoud bij elkaar gegooid wordt en je dus evt. met een 1,8l BMW 318i tegen een Porsche 911 rijdt. Het is wel bijzonder goedkoop – zonder lidmaatschap kost de deelname aan een evenement €25 en elke start €5, je kunt dus letterlijk voor een paart tientjes een dag competitief autosport bedrijven.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *