VW Golf GTI

Geschiedenis

Zeven generaties Golf betekenen ook zeven generaties GTI. De eerste GTI, in 1976 gepresenteerd, gooide toen hoge ogen met zijn 1,6l motor en 110 pk. Het laatste productiejaar en de Golf II GTI hadden een 1,8l motor. De Golf II GTI was ook met zestienklepper verkrijgbaar, later kwam daar ook nog de uit de Corrado bekende G60 motor bij. De Golf III GTI volgde hetzelfde recept, nu met een 2,0l motor met 115 pk (achtklepper) of 150 pk (zestienklepper).

In de vierde generatie was de GTI slechts een uitvoering en met verschillende motoren leverbaar, waaronder de toen door VAG veel toegepaste 1,8l turbo motor die bijv. ook in de eerste Audi TT gebruikt werd. De Golf V GTI was weer een echte GTI, elke generatie had nu een steeds sterkere turbomotor. De Golf VII GTI heeft 220 pk, de R is zelfs met tot 310 pk verkrijgbaar.

Als je erover nadenkt een Golf GTI aan te schaffen moet je kiezen tussen de vroege modellen met ongeblazen motor en de latere modellen met turbo. Het zijn best verschillende auto’s.

Pluspunten

  • De originele Hot Hatch
  • Combineert dagelijks gemak met rijplezier
  • Uit de turbomotoren kan vrij gemakkelijk meer vermogen gehaald worden

Minpunten

  • Voorwielaandrijving
  • Vroege modellen zijn vrij licht, maar hebben niet zoveel vermogen
  • Latere modellen hebben meer vermogen, maar zijn niet heel licht
  • Sommige concurrenten zijn sportiever (bijv. Megane RS)
  • Duurder dan sommige concurrenten

YouTube

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *