Remmen zijn het meest belangrijke aan een tracktool, in mijn ogen nog belangrijker dan de banden – slechte banden maken je traag, remmen die niet werken kunnen het einde voor je betekenen.
Groter is daarbij niet per se beter. Je kunt Porsche remmen onder je Clio zetten, maar is het ook noodzakelijk? Als je huidige remmen op droog wegdek de banden kunnen laten blokkeren dan wel het ABS in werking laten treden, dan heb je voldoende remkracht. Het gaat er nu om de rem dusdanig aan te passen dat deze met de hitte van het circuitgebruik overweg kan.
Een relatief goedkope manier van upgrade is, mits mogelijk, de inbouw van de remmen van een sterkere uitvoering van dezelfde auto. De remmen van een BMW 330i E46 passen bijv. op een E36. Gezien dit gewone vervangende onderdelen zijn en geen performance onderdelen, zijn deze ook veel goedkoper.
Mocht je meer over remmen willen lezen, Grassroots Motorsport heeft een goed artikel over dit onderwerp.
Remvloeistof
Normaal remvloeistof kan bij de hoge temperaturen op het circuit gaan koken. Daarbij ontstaan luchtbellen die bij druk op het rempedaal in elkaar gedrukt worden – er gebeurd dus weinig. Twee populaire types remvloeistof met hoger kookpunt zijn Castrol SRX (duur) en ATE Typ 200 (iets goedkoper). Remvloeistof moet regelmatig ververst worden gezien deze water aantrekt, wat het kookpunt verlaagd.
Remslangen
De standaard remslangen uit rubber zetten onder druk uit, waardoor het rempedaal sponzig aanvoelt. Staalflex leidingen zijn veel stijver en hebben dit probleem dus niet. Gezien deze niet duur zijn een zinvolle investering. Er zijn meerdere merken, een Duits merk dat staalflex leidingen met Duitse goedkeuring maakt is Fischer Hydraulik.
Remschijven
Hier wordt het interessant. Er zijn veel verschillende “Performance” remschijven te koop, vaak met gaten of groeven. Deze zijn trouwens niet voer koeling, maar voor afvoer van gassen die tijdens het remmen ontstaan. Maar als je daadwerkelijke gebruikersreviews van dit soort schijven leest, dan zijn de resultaten vaak gemengd als het gaat om de houdbaarheid hiervan. Mijn aanbeveling is om het met standaard remmen in eerste instantie ook met de vrij zachte standaard schijven te proberen.
Remblokken
Remblokken zijn heel belangrijk en hebben waarschijnlijk meer invloed op remfading dan de schijven. Op een auto voor dubbel gebruik moet daarbij een compromis gevonden worden tussen goed overweg kunnen met hitte op het circuit en voldoende remvermogen met koude remmen. Veel gepiep bij koude remmen is ook ongewenst.
EBC is een merk die je vaak op YouTube langs ziet komen, maar er zijn ook heel veel negatieve ervaringen te vinden. De reviews van Endless, Hawk, Pagid Racing en Ferodo Racing blokken zijn positiever. Een set goede remblokken is niet goedkoop, maar gaat in combinatie met de zachte standaard schijven vrij lang mee.
Remkoeling
Tenslotte kun je proberen de koeling van de remmen te verbeteren. Hierdoor worden slangen van de voorkant van de auto naar de wielen gelegd en dusdanig geplaatst dat deze koude lucht op de schijven en blokken blazen. Daarbij moet er goed op gelet worden dat de slangen ook bij maximale stuurinslag niet tegen de banden komen. Een voorbeeld voor een dusdanige installatie is in onderstaande video te zien.