De E36 is al jarenlang een favoriet onder circuitliefhebbers, maar nu deze ouder en schaarser wordt, neemt de populariteit van de E46 toe.
Geschiedenis
De E46 is in 1998 geïntroduceerd, zoals gebruikelijk eerst als limousine. Later kwamen daar (net als bij de E36) de touring (station), coupé, cabrio en compact bij. De motoren waren in eerste instantie overgenomen van de E36, met de M52B28TÜ 2,8l met 193pk as topmodel in de eerste twee jaar. In september 2000 is een nieuwe reeks zescilinders, de M54, geïntroduceerd. De grootste motor was nu de M54B30 met 231pk in de 330i, de uitvoering die het meest aantrekkelijk is voor gebruik als tracktool.
De limo en touring hebben in september 2001 een facelift gekregen, de coupé, cabrio en compact in maart 2003. De handgeschakelde 330i en 325ti compact hadden nu een zesbak. Vanaf 2005 werd de E46 gefaseerd door de opvolger E9x vervangen.
Pluspunten
- 330i heeft redelijk veel vermogen, resulterend in een specifiek gewicht van 6,5 kg per pk bij de fabrieksopgave van 1.505kg voor een auto met bestuurder en brandstof
- Achterwielaandrijving
- BMWs meest succesvolle 3 serie, er is (nog) vrij veel keuze
- Onderdelen en performance upgrades makkelijk verkrijgbaar
Minpunten
- Meerdere bekende issues: scheuren in subframe (in 2000 deels opgelost), slijtage aan de ophanging, elektrische ramen, olieverbruik van de M54 motor, oliepomp
- Geen sperdiff af fabriek leverbaar
- Vrij complexe auto – nog niet zo erg als latere modellen, maar een OBD software is desondanks een aanrader (BMW INPA is op internet te vinden)
- Niet echt een lichte auto
Aanbevelingen
Neem een 330i, vergeet de andere motoren. De 330 had ook grotere remmen die waarschijnlijk niet op een 320 met M54B30 zitten. Mijd de SMG versnellingsbak, er is een reden waarom deze goedkoop zijn. Goedkoop = duurkoop, koop een auto in redelijke staat met onderhoudsgeschiedenis. Mits mogelijk het subframe op scheuren en de ophanging en lagers op slijtage controleren. Probeer ook te achterhalen hoeveel olie de motor verbruikt. Mogelijke oorzaken voor een hoger verbruik zijn lekkende pakkingen, verharde klepseals of een kapotte carterventilatie. Houd wat geld achter de hand voor een VANOS revisie. Overweeg voor een auto dat alleen op het circuit gebruikt gaat worden het diff van de 320, die heeft een kortere eindoverbrenging. Houd er rekening mee dat de oliepomp bij hogere toerentallen afscheid schijnt te nemen van het tandwiel (vooral een probleem bij auto’s waarbij het maximum toerental verhoogd is), hier zijn oplossingen voor te koop.
De 330i staat redelijk vaak op een “breedset” met bijv 225 banden op de vooras en 255s op de achteras. Ziet er leuk uit, maar leidt tot onderstuur en je kunt geen banden van voren naar achter wisselen. Een “vierkante” setup met rondom 225s op 8×17 velgen is aan te raden en de banden zijn in deze maat vrij goedkoop. Breder is ook mogelijk, Spec E46 in de VS rijdt op 255s rondom – dit is echter geen door BMW af fabriek op de voorwielen toegestane maat.
Er is uiteraard ook een E46 M3, met de befaamde S54 motor. Deze is echter veel duurder dan een 330 en wordt daarom hier buiten beschouwing gelaten. De M3 is uiteraard een goede basis voor een tracktool, maar ook niet zonder problemen (zie boven). De S54 is een echte sportmotor die meer onderhoud en aandacht vereist dan de M54.
YouTube
Robert’s 328i voor dubbel gebruik.
Reeks van Throttle House over het voorbereiden van twee 330s voor circuitgebruik.
Car Throttle reeks over het upgraden van een 330d. Tijd wordt met een telefoon gemeten, dus neem het met een korrel zout, maar desalniettemin met nuttige informatie.